diumenge, d’octubre 15, 2006
De coales i emús (Di&Di, 563)
Trafigura és una gran multinacional, amb seu a Amsterdam, que comercia amb petroli i metalls. Un dels seus vaixells, el "Probo Koala", va adquirir una fama no desitjada el passat mes d'agost: duia un carregament de residus dels processos de refinatge del petroli. El port de la seva ciutat "natal", Amsterdam, no el va deixar atracar per por que malmetés les seves instal·lacions. El vaixell va adreçar-se aleshores a Costa d'Ivori on van transferir la càrrega al port d'Abidjan. El resultat, però, fou un desastre: vuit morts i uns quants milers d'intoxicats per la fuita de tòxics. L'empresa assegura que va seguir tots els protocols i les indicacions de les autoritats portuàries locals i potser té raó. No la condemnarem sense l'oportú judici. Sí que podem afirmar, però, que el port d'Abidjan no està en millors condicions que el d'Amsterdam per a acollir i gestionar aquests materials d'alt risc.
Ara, pot repetir-se la història. El bessó del "Probo Koala" –que també rep un nom zoològic, "Probo Emu"– ha estat rebutjat pel port noruec de Slovag. ¿Haurà de buscar sort a un altre port africà?
Europa ha incrementat la seva consciència ambiental i extrema cada vegada més les exigències de qualitat del medi. Tanmateix, de vegades, és una consciència molt elitista. Ens neguem a ser víctimes potencials dels efectes negatius però fem ulls clucs a les causes que els provoquen: la contaminació de la Costa d'Ivori fou originada pel vaixell d'una empresa holandesa que els ports holandesos no van acceptar per precaució. Molts ports del Tercer Món no tenen l'opció de triar. Per a subsistir han de fer negoci amb allò que els arribi. A la costa asiàtica, per exemple, hi ha molts punts de desballestament de vaixells en condicions molt precàries, tant per a l'entorn com per als treballadors: ni seguretat ambiental ni laboral!
No és responsabilitat nostra resoldre els problemes d'aquests països. Sí que ho és, en canvi, evitar que pugui haver-hi empreses que, legalment i potser involuntàriament, reparteixin beneficis a Europa i perjudicis al Tercer Món.
Ara, pot repetir-se la història. El bessó del "Probo Koala" –que també rep un nom zoològic, "Probo Emu"– ha estat rebutjat pel port noruec de Slovag. ¿Haurà de buscar sort a un altre port africà?
Europa ha incrementat la seva consciència ambiental i extrema cada vegada més les exigències de qualitat del medi. Tanmateix, de vegades, és una consciència molt elitista. Ens neguem a ser víctimes potencials dels efectes negatius però fem ulls clucs a les causes que els provoquen: la contaminació de la Costa d'Ivori fou originada pel vaixell d'una empresa holandesa que els ports holandesos no van acceptar per precaució. Molts ports del Tercer Món no tenen l'opció de triar. Per a subsistir han de fer negoci amb allò que els arribi. A la costa asiàtica, per exemple, hi ha molts punts de desballestament de vaixells en condicions molt precàries, tant per a l'entorn com per als treballadors: ni seguretat ambiental ni laboral!
No és responsabilitat nostra resoldre els problemes d'aquests països. Sí que ho és, en canvi, evitar que pugui haver-hi empreses que, legalment i potser involuntàriament, reparteixin beneficis a Europa i perjudicis al Tercer Món.